Potetskolen

Hvordan snu en årelang trend med drastisk fallende potetforbruk? Da går vi back to potet-basics.

Case
Om prosjektet

På 1950-tallet spiste vi om lag 90 kilo poteter i året per person. Nå er vi nede på bare 18 kilo i året. Til sammenligning spiser vi omtrent 50 kilo kjøtt i året. Derfor lanseres Potetskolen. Gartner vil sette poteten på dagsordenen – og på middagsbordet. Nå skal vi back to potet-basics.

Kompetanse
KonseptutviklingReklameTekst og innholdFilmRådgivning
Case

"Poteten er en fantastisk norsk råvare. Den er god, sunn, rimelig og bærekraftig. Det er på tide å løfte potetens anseelse igjen!"

- Mona Vestengen, Markedssjef i Bama Dagligvare
Case

Om kampanjen

Kampanjen skal dekke et enkelt pensum, med fokus på alt fra koketid til de ulike potetsortene. Grunnleggende kunnskap om potet og de gode og tidløse teknikkene er porten til velprøvde klassikere, så vel som nye og spennende retter med poteter. Ansvarlig for å lære bort dette til elevene er hovedlærer på Potetskolen, nemlig Gartners faste kokk, Jan Robin Ektvedt.

Case

Om kampanjen

Kampanjen ble strategisk planlagt og koordinert for høyest mulig effekt. Den gikk i flere kanaler og ble tatt ut på ulike flater. Blant annet gjennom film og animasjon på TV, OLV og Snapchat, samt ulike kunnskapsbaserte og inspirerende uttak på blant annet display-annonser, Gartners egne kanaler, native advertising på tv2.no og en egen brosjyre til butikk.

Resultater

Kampanjen skapte en salgsøkning på nesten 30 % i kampanjeperioden, med en vedvarende volumøkning på nesten 10 % (i en kategori der det selges over 90 000 tonn per år). I tillegg ble kampanjen finalist i Medieeffektprisen.